Suoli-aivoakseli: Näin suolisto ja aivot kommunikoivat

Olemme kaikki kokeneet hyviä tai huonoja tuntemuksia vatsassa, kuten ns. perhosia vatsassamme, kun olemme hermostuneita. Mutta oletko koskaan ajatellut, että nämä tunteet voivat myös fyysisesti vaikuttaa kehosi terveyteen?

Lääketiede on jo pitkään ollut tietoinen siitä, että aivot hallitsevat jonkin verran vatsan toimintaa, mutta viimeaikaiset lääketieteelliset tutkimukset ovat myös osoittaneet jotain hieman yllättävämpää:

Suolisto vaikuttaa aivojen terveyteen ja tilaan.

Siksi lääketieteellinen tutkimus on kiinnittänyt enemmän huomiota kehon näkemiseen kokonaisuutena erilaisista toisiinsa liittyvistä järjestelmistä ja erityisesti ruoansulatusjärjestelmän ja aivojen välisestä viestintäjärjestelmästä:

Sitä me kutsumme suoli-aivoakseliksi tai ”suoliston ja aivojen yhteydeksi”.

Kun suolisto ja aivot kommunikoivat

Kuten kaikissa olosuhteissa, on kommunikaatio kaiken a ja o, ja nämä kehon kaksi suurinta elintä ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa useilla tavoilla tiedonkulun varmistamiseksi. Aivojen ja suoliston miljardien neuronien ja välittäjäaineiden kautta hallitaan sekä tunne-elämää, ruokahalua että fyysistä terveydentilaamme jatkuvassa tiimityössä.

Joten, jos aivoissa on vammoja tai muutoksia, tämä voi myös muuttaa suoliston toimintaa – ja päinvastoin. Suolistoflooran muutokset voivat aiheuttaa vaivoja, kuten allergioita, lihavuutta tai yksinkertaisesti mielenterveyshäiriöitä.

Mutta yksi tärkeimmistä asioista, joita voimme tehdä sekä aivoille että suolistolle, on luoda terve bakteerifloora suolistoon.

Piimä_probiootti
Piimä ja jogurtti ovat hyviä probioottien lähteitä.

Välipaloja sekä suolistolle että aivoille

Yksi parhaista asioista suolistoflooralle on varmistaa, että syöt sekä pre- että probiootteja hyvissä määrin, ja saat niitä elintarvikkeiden kautta, jotka auttavat suoli-aivoakselia:

  • Omega-3. Näitä rasvahappoja löytyy öljyisistä kaloista, mutta myös suurina määrinä ihmisaivoista. Omega-3-rasvahapot voivat lisätä hyvien bakteerien määrää suolistossa.
  • Fermentoidut elintarvikkeet, kuten jogurtti, kefiiri, hapankaali ja juusto, sisältävät terveellisiä mikrobeja, kuten maitohappobakteereja. Fermentoitujen elintarvikkeiden on osoitettu muuttavan aivojen toimintaa.
  • Kuitupitoiset elintarvikkeet, kuten täysjyvätuotteet, pähkinät, siemenet, hedelmät ja vihannekset, sisältävät kaikki prebioottisia kuituja, jotka ovat hyviä suolistobakteereille – prebiootit voivat vähentää stressihormonin määrää.
  • Polyfenolipitoiset elintarvikkeet: Kaakao, vihreä tee, oliiviöljy ja kahvi sisältävät kaikki polyfenoleja – suolistobakteerien pilkkomia kasvikemikaaleja. Polyfenolit lisäävät terveiden suolistobakteerien määrää ja voivat myös parantaa kognitiivista toimintaa.
  • Tryptofaanipitoisia ruokia, kuten kalkkunaa, munia ja juustoa. Tryptofaani on aminohappo, joka muunnetaan serotoniiniksi, joka ohjaa suoliston liikkeitä.

Tästä hyödyllisestä artikkelista voit lukea lisää pre- ja probiooteista!

Henkisen ja fyysisen terveyden akseli


Miljoonat hermot ja neuronit, välittäjäaineet ja muut suolistossa tuotetut kemikaalit vaikuttavat aivojen ja suoliston väliseen vuorovaikutukseen – tunne-elämästä ruokahaluun ja johonkin niin yksinkertaiseen kuin suoliston liikkeisiin.

Olemme vasta alkaneet ymmärtää, kuinka tärkeä yhteys suoliston ja aivojen välillä on – ja kuinka ratkaiseva suoliston bakteerikanta on sekä henkisen että fyysisen terveyden kannalta.

Joten varmista, että sinulla on oikea ruokavalio, mieluiten yhdistettynä suoliston tasapainolle räätälöityyn ravintolisään. BioBalance sisältää muun muassa 7 kasviperäistä vaikuttavaa ainetta, joista osalla on dokumentoitu prebioottinen vaikutus, mikä luo harmoniaa ruoansulatuskanavaan.

Maaginen vatsalle, suolistolle ja jopa aivoille.

Kokeile BioBalance 60 päivää

50% alennuksella – vain 17,25 €

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.