Kamppailetko hitaan ruoansulatuksen tai ummetuksen kanssa?

On suhteellisen yleistä kamppailla hitaan ruoansulatuksen, kovan vatsan ja ummetuksen kanssa – yleensä tällaisten vaivojen takana on kuidun ja nesteen puute ruokavaliossasi tai että et ole fyysisesti riittävän aktiivinen.

Onneksi on olemassa monia tapoja aktivoida ja nopeuttaa ruoansulatusjärjestelmää uudelleen.

Ei ole aina helppoa osoittaa yhtä tiettyä syytä, miksi joku kärsii ummetuksesta ja kovasta vatsasta: mutta yleisimmät syyt ovat epäsäännölliset wc-käynnit (et yksinkertaisesti käy vessassa tarpeeksi usein ja säännöllisesti), ruokavalio, jossa on liian vähän kuitua, lääkitys, stressi ja ahdistus, aktiivisuuden ja liikunnan puute tai ärtyvä suolisto (IBS).

Joillakin on myös synnynnäinen hidas vatsa, joka on periytyvää.

Onko minulla ummetusta?

Jos käyt vessassa ulostamassa harvemmin kuin 3 kertaa viikossa, kärsit ummetuksesta. Wc-käyntien normaali ulostamistiheys vaihtelee kolmesta kerrasta päivässä aina kolmeen kertaan viikossa. Kaikki tätä harvemmat määritellään ummetukseksi.

Muita oireita ovat kovat ja hitaat ulosteet, joissa on erilliset pähkinämäiset kyhmyt, jotka ovat ongelmallisia saada ulos peräsuolesta.

Minst tre ganger på do i uken er best for magen.

Mikä auttaa hitaaseen ruoansulatukseen?

Onneksi on helppoa estää hidasta ruoansulatusta, ja nämä ovat tärkeimmät asiat, joita voit tehdä:

  • Juo runsaasti vettä (mieluiten 2 litraa päivässä). Voit vapaasti nauttia lasillisen huoneenlämpöistä vettä aamiaiseksi, juoda runsaasti koko päivän ajan ja lopettaa lasillisella vettä ennen nukkumaanmenoa.
  • Syö kuitupitoisia elintarvikkeita (täysjyväviljatuotteet, vihannekset ja hedelmät).
  • Varmista säännöllinen liikunta.
  • Omaksu hyvät wc-rutiinit – älä lykkää wc-käyntejä!

Mitä kannattaa syödä, kun sinulla on hidas ruoansulatus?

On olemassa useita elintarvikkeita, jotka nopeuttavat ruoansulatusjärjestelmää ja tekevät ulosteesta liukkaamman. Jos tunnet helposti ummetusta, sinun pitäisi sisällyttää nämä ruokavalioon:

  • Luumut voivat joissakin tapauksissa toimia paremmin kuin laksatiivit – Ne todella nopeuttavat suolistoa!
  • Vesimeloni sisältää yli 90 prosenttia vettä, ja se on hyväksi suolistolle.
  • Kaurapuuro on hyvä kuidun lähde. Lisäksi kaura sitoo paljon vettä, joka auttaa ruoansulatusta.
  • Vadelmat sisältävät runsaasti kuitua!
  • Jogurtti sisältää ruoansulatuskanavan kannalta tärkeitä bakteereja, ja jogurtti, joka sisältää probiootteja auttaa ruoansulatusta parhaiten. Jogurtti maistuu myös erittäin hyvältä yhdessä vadelmien tai luumujen kanssa!
  • Päärynät ovat täynnä kuitua ja vettä, joita ruoansulatusjärjestelmä janoaa.
  • Popcorn on kuitupitoista ja suhteellisen terveellistä välipalaa vatsalle ja suolistolle.
  • Vesi! Yksinkertainen on usein parasta, ja hanavesi tekee paljon hyvää hitaalle suolistolle ja vatsalle.

Lue myös: Ruoansulatus -Tämä sinun on tiedettävä siitä

Milloin ummetus alkaa muuttua haitalliseksi?

Ummetus on harvoin kohtalokasta, mutta se voi olla haitallista elämänlaadulle ja tuntua ahdistavalta ja epämiellyttävältä. Joillakin ihmisillä on ongelmia hitaan ruoansulatuksen tai äkillisen ummetuksen kanssa lyhyitä aikoja, kun taas toisille tämä voi olla pitkäaikainen ongelma, joka ilmenee aina uudestaan ​​ja uudestaan ​​monien vuosien ajan.

Tämä ei yleensä ole vaarallista, mutta erittäin epämiellyttävää ja uuvuttavaa.

Uusi tehokas apu hitaaseen ruoansulatukseen ja ummetukseen

Ravintolisä, joka antaa vatsalle ja suolistolle hieman lisäapua, on äskettäin kehitetty uutuus BioBalance. Se sisältää muun muassa 400 mg rakkohaurua, 200 mg artisokkaa ja 150 mg triphala-uutetta, jotka aktivoivat ja edistävät ruoansulatusta ja ylläpitävät suoliston normaalia toimintaa. Voit lukea lisää tuotetta koskevista tutkimuksista täältä.

Paljon tutkimusta tehdään ummetuksen syistä ja siitä, miten luonnolliset ravintolisät voivat auttaa ruoansulatusta – esimerkkinä rakkohaurua koskeva tutkimus:

Rakkohaurulla (Fucus veiculosus) on useita terveyshyötyjä ruoansulatuskanavassa. National Library of Medicine:ssä julkaistussa tutkimuksessa nostetaan esille, että rakkohauru sisältää hyvin runsaasti ravintokuitua. Rakkohaurut ovat ruskeita leviä, ja ne toimivat eräänlaisena ruoansulatuskanavan limakalvona. Geelimäinen aine voi lievittää ummetusta, turvotusta, kouristuksia ja ruoansulatusongelmia.

Artisokka (Cynara scolymus) on toinen raaka-aine, jonka osalta iso joukko tutkimuksia viittaa etenkin sen hyödylliseen vaikutukseen vatsan ja ruoansulatuksen osalta. Nämä tutkimukset* osoittavat positiivisen vaikutuksen ruoansulatukseen, ja artisokka edistää myös ystävällisten suolistobakteerien tuotantoa, jotka voivat lievittää ummetusta ja ripulia. Artisokka sisältää myös inuliinia, eräänlaista kuitua, joka toimii prebioottina.

BioBalance on ravintolisä, joka on kehitetty erityisesti hitaan ruoansulatuksen tai muiden ruoansulatuskanavan ongelmien kanssa kamppaileville – ja nyt voit kokeilla sitä itse 50% alennuksella.

Kokeile BIO

BALANCE

60päivää

50% alennuksella – vain 17,25 €

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.

*Artisokkaa koskevat tutkimukset: Chemical composition and antioxidant properties of mature and baby artichokes (Cynara scolymus L.), raw and cooked